Hoewel er enkele Hogescholen echt wel aan de weg timmeren, blijft er een kloof tussen school en de praktijk. Beaamt ook Remco de Vries, die zijn eerste project in het werkveld echt als openbaring ervoer. Helemaal omdat dit project evenredig liep aan zijn IA Professionals Academy traject. ‘Doordat ik de geleerde theorie direct kon inpassen in mijn werkwijze, maakte ik echt grote stappen’.
De kloof is er altijd
Remco de vries studeerde aan de universiteit in Groningen. Zijn studententijd? Theorie opdoen, tentamens maken en natuurlijk uitgaan. Maar hij mistte de verbinding met het werkveld. Sterker nog, hij snakte hiernaar. Want zijn stage viel ook nog eens precies in het coronatijdperk en werd vanaf huis gedaan.
Niet de doorsnee traineeship
Oke, Remco haalde feilloos zijn vakken. “Maar wat er in de praktijk echt van mij werd verwacht? Geen idee eigenlijk. Gelukkig kwam ik via sollicitatiegesprekken uit bij MA-IT MyAutomation. Daar heb ik een traineeship gevolgd en voordat ik deze afrondde begon ik al op mijn eerste project. Na een maand om precies te zijn. Maar ben je dan wel slagvaardig? Enorm, want de geleerde theorie van de ene week, paste ik de volgende week direct toe. Deze stond nog vers in mijn geheugen gegrift.”
Interactief leren
Juist het gelijk omzetten van die theorie tot actie heeft Remco enorm veel bijgebracht. “Tuurlijk is het tegelijkertijd werken op een project en een traineeship volgen, planmatig een uitdaging. Maar dat goed invullen zag ik als kans om direct weer een vaardigheid extra te beheersen. De praktische ervaring vanuit het werkveld is een kantelpunt in mijn carrière geweest. Lekker bezig zijn en vlieguren maken.”
Een complete engineer
Wat Remco allemaal leerde tijdens zijn project? Structurering, verantwoordelijkheden en assertiviteit. Want voor een grote producent van sondevoeding is Remco samen met collega Erwin Daanje ingezet voor het aanbrengen van structuur en documentatie in een gigantisch nieuwe fabriek. “Zo’n nieuwe fabriek gaat natuurlijk gepaard met enorm veel uitdagingen”. Zo hebben we alle machines voorzien van allereerst back-ups en vervolgens optimalisaties. De documentenstructuur hebben we opgezet volgens de ISA-88 methode. Zodat wanneer er onverhoopt iets mis gaat, de engineers daar op locatie binnen een paar klikken de back-ups kunnen laten draaien.
Sociale vaardigheden zijn onontbeerlijk
Remco kwam in het werkveld uiteraard ook in aanraking met de nodige Soft-Skills. “Een nieuwe fabriek betekent ook nieuwe mensen.” Om te voorkomen dat we steeds voor dezelfde storing zouden worden geroepen, hebben we ook instructies gegeven aan het personeel daar op locatie. Oke, dit zijn geen klassikale lessen die we geven. Maar wel een uitleg om het werk voor ons allemaal net een beetje makkelijker te maken. Dat gemak en die comfort is sowieso vaak een uitkomst van de goede beheersing van Soft-Skills.”